Næste >
05.09.2011 11:54 Age: 13 yrs

Fagligt møde i TDC Drift pga. fystration over fyringer og overvågning

9 Tekniker områder i drift, i Jylland har afholdt møder i protest mod fyrings trusler, og overvågning.


Vi bringer en udtalelse fra medarbejderne i Viborg:

_________________________________________

Denne skrivelse er et opråb til TDC's ledelse fra Serviceteknikerne i ODNI - Viborg, hvor man vil gøre opmærksom på den frustration, vrede og nervøsitet, som vi føler vi lever med, i hverdagen i vores arbejde ved TDC.


Frustrationen, vreden og nervøsiteten tager udspring i den konstante frygt for overtallighed blandt Serviceteknikerne. Det bliver ofte nævnt på de ugentlige morgenmøder, at der til stadighed, kigges på om der skal flere teknikere væk!

Vores nuværende situation taget i betragtning, viser jo med alt tydelighed, at der set med teknikernes øjne, ikke kan skæres flere folk væk. For vi kan ikke presses mere, end vi bliver på nuværende tidspunkt? Alligevel bliver det meldt ud, at man nok ikke skal forvente flere overtallighedsrunder i 2011. Nej men hvornår så?


Det er et ofte brugt samtaleemne blandt teknikerne, når man mødes. Og alle, uden undtagelse, udviser den samme nervøsitet for at blive "udvalgt" som overtallig! Så alle går med en, mere eller mindre, konstant tanke og nervøsitet i baghovedet, om at "bliver det mon mig næste gang"! Det kan da ikke være i TDC's ledelse's ånd, at vide der er denne konstante frygt i deres ansattes hverdag og arbejdsdag? Vi har alle, hen over sommeren, set og mærket den helt tydelige effekt af de forrige overtallighedsrunder. Og det viser helt åbenlyst, at der kan da ikke skæres flere folk væk. Vi kan ikke løbe stærkere end vi gør nu. Vi kan ikke performe bedre og mere end vi allerede gør!

Og netop ordet performe, bringer et næste punkt op!


Vi skal arbejde efter TageAnsvarforKunden, og det giver jo en vis form, for god mening. Men vi teknikere må bare ikke bruge den tid, det KAN tage at løse kundens problem, for så performer vi ikke godt nok, set i forhold til de normer som TDC's ledelse har stukket ud! Bruges der for lang tid på at løse kundens problem, så skal der laves handlingsplaner, for hvordan den enkelte tekniker, kan blive bedre til "tilfredsstille" TDC's systemer og normer. Man kunne jo fristes til at tro, at det TDC rent faktisk ønsker, er at have robotter ansat og ikke mennesker? Det bliver ofte nævnt, fra teknikernes side, at: " det er noget skidt det her.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for nu har brugt alt for lang tid, på denne her opgave". Det er helt tydeligt, at mange kollegaer går rundt og har ondt i maven, hver eneste dag på arbejde. Det opleves, at når man ringer ind og skal have hjælp, så får man efter en tid af vide: " Prøv lige dette her, og virker det ikke så ring ind igen, for jeg har ikke mere tid nu"!


Sidste nye skud på stammen, er at nu skal vi bedømmes ud fra en karakter skala! Dette tiltag er ikke noget der har vakt jubel, blandt teknikerne. Tværtimod har det forøget vores frustration, over den måde TDC behandler sine ansatte! Mange kolleger føler decideret, at man er tilbage på "skolebænken" igen. Det er med dyb undren, at vi skal efterleve dette tiltag.


På baggrund af denne skrivelse kræves der et totalt stop for yderligere overtallighedsrunder, da vi mener at der ikke kan undværes flere folk.
Samtidigt kræves det at MUR princippet nedlægges, da vi mener at man ikke kan bedømme ansatte ud fra en karakter-skala, men at man bør bedømme folk på deres realistiske færdigheder og kompetencer.
Det forventes at TDC's ledelse giver svar på denne skrivelse, så hurtigt som muligt.

_______________________


TDC landsklub opfordre til at overholde hovede aftalen mellem LO og DA, og opretholde roen på arbejdspladsen.
Oops, an error occurred! Code: 2024051913460982fda1d2
Vision Team Typo3 CMS